1. Kierownicy na różnych szczeblach zarządzania:
Menedżer - osoba podejmująca decyzje oraz odpowiedzialna za planowanie i organizowanie pracy.
Dla nazwania osoby, która kieruje pracą innych i zarządza funkcjonowaniem firmy, używa się słów: kierownik, dyrektor, przełożony, zwierzchnik, szef. Jednak najczęściej spotykane jest określenie menedżer. Jego zadaniem jest ustalenie celu działania i dokonywanie wyboru takich zadań, których realizacja zapewni organizacji dobry byt i perspektywy rozwojowe. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa i jego struktury wyróżniamy trzy rodzaje menedżerów: najniższego, średniego i najwyższego szczebla.
T - umiejętności techniczne - związane są z posługiwaniem się narzędziami, maszynami, stosowaniem metod i technologii.
I - umiejętności interpersonalne - związane są z kierowaniem ludźmi, motywowaniem ich, pracą w grupie, umiejętnościami negocjacji, zdolnością empatii.
K - związane są ze zdolnością koordynowania, diagnozowania działań zatrudnionych pracowników oraz umiejętnościami strategicznego planowania i myślenia.
Menedżer - osoba podejmująca decyzje oraz odpowiedzialna za planowanie i organizowanie pracy.
Dla nazwania osoby, która kieruje pracą innych i zarządza funkcjonowaniem firmy, używa się słów: kierownik, dyrektor, przełożony, zwierzchnik, szef. Jednak najczęściej spotykane jest określenie menedżer. Jego zadaniem jest ustalenie celu działania i dokonywanie wyboru takich zadań, których realizacja zapewni organizacji dobry byt i perspektywy rozwojowe. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa i jego struktury wyróżniamy trzy rodzaje menedżerów: najniższego, średniego i najwyższego szczebla.
2. Umiejętności kierownicze:
Kilka pojęć:
Motywowanie - proces oddziaływania na ludzi, tak aby wykonywali pracę w określony sposób i osiągnęli efekty złożone przez menedżera.
Empatia - umiejętność odbierania, rozumienia uczuć i potrzeb innych ludzi.
Strategiczne planowanie - planowanie długoterminowe, dotyczące funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. Wiąże się z podejmowaniem najważniejszych w firmie decyzji.
Aby być skutecznym menedżerem, należy posiadać umiejętności, które można podzielić na trzy grupy: umiejętności techniczne, interpersonalne i koncepcyjne, które na każdym szczeblu zarządzania mają różne znaczenie.
T - umiejętności techniczne - związane są z posługiwaniem się narzędziami, maszynami, stosowaniem metod i technologii.
I - umiejętności interpersonalne - związane są z kierowaniem ludźmi, motywowaniem ich, pracą w grupie, umiejętnościami negocjacji, zdolnością empatii.
K - związane są ze zdolnością koordynowania, diagnozowania działań zatrudnionych pracowników oraz umiejętnościami strategicznego planowania i myślenia.
Komentarze
Prześlij komentarz