1.Rodzaje i funkcje reklam:
Zazwyczaj reklamę kojarzymy z promowaniem określonego produktu lub usługi. Ale nie tylko przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą posługują się taką formą promocji - często korzystają z niej również m.in. agencje rządowe, organizacje charytatywne, muzea, instytucje kościelne oraz partie polityczne.
Reklama - płatna forma prezentacji pomysłów, dóbr, usług odbywająca się bez osobistego udziału sponsora, producenta lub sprzedawcy, skierowana do szerokiej rzeszy odbiorców.
Zazwyczaj reklamę kojarzymy z promowaniem określonego produktu lub usługi. Ale nie tylko przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą posługują się taką formą promocji - często korzystają z niej również m.in. agencje rządowe, organizacje charytatywne, muzea, instytucje kościelne oraz partie polityczne.
Reklama - płatna forma prezentacji pomysłów, dóbr, usług odbywająca się bez osobistego udziału sponsora, producenta lub sprzedawcy, skierowana do szerokiej rzeszy odbiorców.
Reklama jest jednym z elementów promocji mix, obok promocji sprzedaży, sprzedaży osobistej oraz public relations.
2.Perswazja w reklamie:
Skuteczna reklama powinna nakłonić konsumenta do zmiany swojego zachowania i kształtować pozytywna postawę w stosunku do promowanych produktów lub usług. Aby wzmocnić jej przekaz, twórcy często sięgają do technik perswazji, czyli starają się wpływać na myśli i emocje odbiorcy.
3.Oddziaływanie reklamy na klienta:
Aby ogłoszenie reklamowe przyniosło zakładany efekt, jego twórcy powinni umieścić w bodźce tak, aby najpełniej oddziaływały na klienta. W praktyce często stosuje się model AIDA, którego nazwa jest akronimem od angielskich słów: attention, interest, desire, action. Każde z nich wskazuje obszar zachowania odbiorcy, na który reklama powinna wywrzeć wpływ.
- attention (uwaga) - zwrócenie uwagi najczęściej za pomocą kontrastowych kolorów, znanej muzyki, dużego rozmiaru, elementu przestrzennego zazwyczaj na płaskiej powierzchni reklamowej.
- interest - zainteresowanie treścią przekazu reklamowego za pomocą intrygujących zwrotów, wiarygodnych obietnic, fotografii, które przekłada się na zaciekawienie, zaintrygowanie reklamowanym produktem, usługą lub ideą.
- desire (pragnienie) - wzbudzenie chęci zakupu, skorzystania z usługi lub przyłączenia się do reklamowej akcji społecznej, osiągane zazwyczaj poprzez perswazję, grę słów, odpowiednią oprawę graficzną, zestawienie danych dotyczących produktu ze statystykami lub produktami konkurencyjnymi.
- action - pobudzenie do działania, które ma zaspokoić pragnienie wywołane na wcześniejszym etapie, często realizowane za pomocą podania danych kontaktowych producenta lub sprzedawcy, adresu strony internetowej czy sklepu, w którym można nabyć produkt.
Niezwykle istotnym elementem każdego ogłoszenia reklamowego jest krótkie, chwytliwe hasło, jednoznacznie kojarzące się z określonym produktem lub przedsiębiorstwem (slogan). Przykładem sloganów mogą być: "Zawsze Coca-Cola", "Gilette - najlepsze dla mężczyzn".
CIEKAWOSTKA:
Jednym ze współczesnych nurtów reklamowych jest guerrilla marketing, zwany też reklamą partyzancką. Jego ideą są niestandardowe akcje, zbliżone do happeningów, które przy niewielkich nakładach finansowych mogą przełożyć się na wymierne korzyści dla firmy lub marki. Przykładem może być akcja przeprowadzona w dniu otwarcia Złotych Tarasów w Warszawie. Do galerii wkroczyło wówczas kilkadziesiąt osób, ubranych w jednakowe białe kurtki z napisem; "Na Allegro może kupisz to taniej". Szacunkowy koszt tej akcji nie przekroczył ceny emisji ogłoszenia reklamowego w ogólnopolskiej gazecie, a efekt z pewnością był spektakularny.
Komentarze
Prześlij komentarz