3. Inne wskaźniki rentowności.
- wskaźnik rentowności aktywów (ROA - return on total assets) - pokazuje zdolność przedsiębiorstwa do generowania zysków ze swojego majątku. Im wyższy jest poziom ROA, tym lepsza sytuacja finansowa przedsiębiorstwa.
ROA jest źródłem cennych informacji dla kredytodawców. Jest to bowiem zysk netto wypracowany przez każde 100 zł majątku przedsiębiorstwa w rozpatrywanym okresie.
- wskaźnik rentowności kapitałów własnych (ROE - return on equity) - pokazuje zwrot z funduszy zainwestowanych przez jego właścicieli.
kapitał własny = aktywa ogółem - zobowiązania
ROE to zysk netto wypracowany z każdych 100 zł kapitału własnego z rozpatrywanym okresie. Zadowalającą wielkością tego wskaźnika jest poziom 20%. W każdej firmie stosunek obu wskaźników powinien się przedstawiać: ROE > ROA.
- wskaźnik rentowności przychodów (ROS - return on sales) - inaczej określany jako zwrot ze sprzedaży. Ukazuje jaki procent uzyskanych przychodów stanowi zysk po opodatkowaniu (tzw. zysk netto).
ROS to wartość zysku przypadająca na każdą złotówkę uzyskaną ze sprzedaży produktów lub usług. Dobrze gdy jest wysoki, gdyż oznacza to, że dla osiągnięcia określonego zysku wystarcza mniejsza wartość sprzedaży.
Komentarze
Prześlij komentarz