Przejdź do głównej zawartości

Majątek w przedsiębiorstwie - czyli podstawowe dokumenty finansowe cz.2

4. Kapitał własny podział:

  • kapitał podstawowy - są to zazwyczaj pieniądze wniesione do firmy przez wspólników. W zależności od rodzaju przedsiębiorstwa może być narzucony przez prawo lub zadeklarowany w umowie przez wspólników firmy. Może nosić różne nazwy, w zależności od rodzaju przedsiębiorstwa: fundusz założycielski, udziałowy, kapitał własny, kapitał właścicieli.
  • kapitał zapasowy - składają się na niego dopłaty wspólników lub nadwyżka ze sprzedaży akcji ponad ich wartość nominalną, a także zyski zatrzymane.
  • zysk (strata) z lat ubiegłych - to nierozliczony w latach poprzednich wynik finansowy. Strata występuje wtedy, gdy wynik finansowy jest ujemy i zapisywana jest znakiem minus.
  • zysk (strata) netto - efektem działalności jednostki jest wynik finansowy osiągnięty w danym roku obrotowym. Jeśli jest dodatni, mamy zysk netto, jeśli ujemny - stratę netto.
  • zyski otrzymane - zyski, które wspólnicy pozostawili w spółce na finansowanie jej działalności, niewypłacane w formie dywidendy.
5. Kapitał obcy podział:
  • rezerwy na zobowiązania - to informacja o potencjalnych zobowiązaniach, których wystąpienie nie musi być przesądzone. 
  • zobowiązania długoterminowe - to te, które przedsiębiorstwo powinno zrealizować w okresie dłuższym niż jeden rok. Są to długoterminowe kredyty, pożyczki bankowe.
  • zobowiązania krótkoterminowe - to te, które należy zwrócić w ciągu roku. Należą do nich: zobowiązania z tytułu dostaw, podatków, wynagrodzeń, krótkoterminowych pożyczek pozabankowych i kredytów.
Przykładowy bilans:
Znalezione obrazy dla zapytania przykladowe bilans

Oprócz bilansu, dokumentami finansowymi, z którymi muszą się zmierzyć księgowi każdego przedsiębiorstwa, są: rachunek zysków i strat oraz przepływ pieniężny.
  • Rachunek zysków i strat to dokument pokazujący, czy prowadzona działalność gospodarczy jest opłacalna.
  • Rachunek przepływów środków pieniężnych jest zestawieniem ukazującym obieg środków pieniężnych w przedsiębiorstwie, a jego głównym zadaniem jest zobowiązanie skąd bierze się gotówka i na co jest wykorzystywana.

CIEKAWOSTKA:
Słowo bilans pochodzi od łacińskiego słowa BILANX - "waga o dwóch szalach", dlatego przy sporządzaniu dokumentu finansowego należy pamiętać o tym, że zmniejszenie wartości jednego z aktywów spowoduje zwiększenie wartości innego składnika majątku (np. zużycie nici z magazynu zwiększy wartość księgową ubrań przeznaczonych do sprzedaży) lub zmniejszenie któregoś ze składników pasywów (np. spłata części kredytu bankowego dzięki środkom zgromadzonym w kasie). Wynika to z zasady podwójnego zapisu, którą w 1494 r. stworzył franciszkanin, włoski matematyk Luca Pacioli, uznawany za ojca współczesnej rachunkowości. I choć obecny układ bilansu istnieje od 1868 r., to zasada, że szale wagi muszą pozostać w równowadze, nadal jest aktualna.








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ubezpieczenia - czyli myślenie "na przyszłość"

http://www.get-money.pl/oferta/produkty-finansowe/ubezpieczenia-ubezpieczenie 1. Ubezpieczenie - świadczenie pieniężne zwane odszkodowaniem, wypłacane przez ubezpieczyciela, gdy zaszły zdarzenia opisane w umowie. 2. Rodzaje ubezpieczeń : * osobowe   - od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) - przedmiotem tego ubezpieczenia są trwałe następstwa nieszczęśliwych wypadków i zdarzenia o których była mowa w umowie, np. zawał serca - na życie - wybierając formę ochronną ubezpieczający płacąc składki zapewnia bliskim wypłatę pieniędzy w razie śmierci, natomiast forma ochronno - oszczędnościowa pozwala zabezpieczyć swoją przyszłość (ciągle odkładają pieniądze, a w czasie wypłacenia pieniędzy, mogą je przeznaczyć na dowolne potrzeby)  * majątkowe - posiadanego majątku - zabezpieczamy to, co stanowi dla nas wartość, np. dom, komputer, biżuterię  - od odpowiedzialności cywilnej (OC) - wypłacane są osobom, które doznały szkody w wyniku naszych działań. Kiedy jesteś

Współpraca między pracownikami - czyli o pracy grupowej cz.1

1. Specyfika grupy: Rola - oczekiwania innych wskazujące, jak powinna zachowywać się osoba zajmująca w grupie określoną pozycję. Grupa - osoby pozostające ze sobą w bezpośrednim kontakcie i  podejmujące wspólne działania. Grupa może być formalna (tworzona wraz ze strukturą firmy) lub nieformalna (na zasadzie wzajemnej sympatii). 2. Role grupowe firmy. 3.Wady i zalety pracy indywidualnej i zespołowej: Praca indywidualna - pracownik sam wykonuje powierzone mu zadania, Zespół - są to dwie lub trzy osoby, które współpracują ze sobą, dążąc do zrealizowania wspólnego celu, Efekt synergii - współdziałanie osób w zespole da efekty korzystniejsze niż suma efektów wypracowanych przez indywidualne osoby.    ZASADY PRACY ZESPOŁOWEJ 

Etyczne przedsiębiorstwo - czyli o uczciwości wobec interesariuszy

1. Ważne pojęcia: Etyka biznesu - to oceny, normy, zasady oraz ideały określające właściwe zachowania i działania w prowadzeniu działalności gospodarczej. Interesariusz - osoba, instytucja, organizacja lub grupa społeczna, mająca związek z działalnością przedsiębiorstwa. Kodeks etyczny - dokument opisujący wartości i zachowania, jakie uważa się za właściwe. Outplacement - wsparcie zwolnionych pracowników podczas poszukiwania przez nich nowych możliwości zatrudnienia. 2. Wartości etyczne: uczciwy, sumienny, prawdomówny,  lojalny, sprawiedliwy, przestrzegający prawa. 3. Obszary problemów etycznych dot. przedsiębiorstwa:  4. Etyczne działania wobec interesariuszy: