Przejdź do głównej zawartości

Komunikacja interpersonalna - czyli jak porozumiewać się z innymi?

Mimo, że codziennie porozumiewamy się z różnymi osobami, nie zawsze uświadamiamy sobie fakt istnienia procesu komunikacji. Może właśnie dlatego porozumiewanie się sprawia nam tyle trudności? Czasem nie potrafimy zrozumieć tego co rozmówca próbuje nam przekazać, ponieważ błędnie interpretujemy jego intencje. Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym wpisie.


Na początek kilka pojęć:
  • Komunikacja interpersonalna - proces wzajemnego przekazywania informacji, pomiędzy nadawcą, a odbiorcą komunikatu.
  • Komunikacja werbalna - proces porozumiewania się za pomocą słów
  • Komunikacja niewerbalna - proces porozumiewania się za pomocą gestów
  • Retoryka - sztuka wymowy obejmująca zasady argumentacji i sprawnego wysławiania się

Etapy procesu komunikacji:


Podobny obraz




Komunikacja werbalna i niewerbalna:
Znalezione obrazy dla zapytania diagram znaczenie płaszczyzn niewerbalne w procesie komunikacji
Obie sfery komunikacyjne są ze sobą ściśle powiązane - w bezpośredniej rozmowie słowom towarzyszą gesty, spojrzenia, podświadomie oceniamy wygląd, postawę, ton głosu czy tępo mówienia.  Elementy te pozwalają nam dobrze zinterpretować i ocenić wiarygodność przekazu. Niezwykle ważna jest więc, spójność przekazu.




Do zachowań niewerbalnych należą:
  • postawa - czyli to, w jaki sposób stoimy, chodzimy, siedzimy. Osoba, która stoi swobodnie, ma lekko podniesioną głowę i jej ruchy są sprężyste i energiczne, ale nie nerwowe sprawia bardzo dobre wrażenie. Przeciwne wrażenie wywoła na nas osoba niecierpliwie poruszająca nogami, kołysząca się na boki, odchylająca głowę na bok. Prawdopodobnie w naszych oczach będzie to osoba mało kompetentna.
  •  mimika twarzy - czyli wszelkiego rodzaju grymasy towarzyszące wypowiadanym słowom. Szczególną uwagę należy zwrócić na wzajemny układ brwi, czoła, nosa, ust i brody. Z nich można odczytać większość emocji, np. szczęście, radość, smutek, złość.
  • gesty - to ruchy kończyn, głowy lub całego ciała, wykonywane świadomie lub nieświadomie, niosące za sobą pewien przekaz zrozumiały dla ludzi z określonego kręgu kulturowego.
  • dystans między osobami - czyli fizyczna odległość, którą ze względu na własny komfort psychiczny podświadomie utrzymujemy w stosunku do rozmówcy.        
    • sfera społeczna - dystans od 1.2 - 3.6 m)
    • sfera osobista ( do 0.45 m)
    • sfera intymna  ( do 0.45 m)
  • parajęzyk - obejmuje modulację głosu, płynność mowy, tempo wypowiedzi oraz róznego rodzaju westchnięcia czy pomruki

Bariery komunikacyjne:

Znalezione obrazy dla zapytania bariery komunikacyjne schemat 

Ciekawostka:
Gesty, które wykonujemy w różnych częściach świata mogą oznaczać zupełnie coś innego, a ich stosowanie może na przysporzyć wielu kłopotów. W Grecji za obelgę uważa się pokazanej otwartej dłoni z rozstawionymi palcami, co z kolei dla Polaków symbolizuje brak agresji. Natomiast dla mieszkańców Wielkiej Brytanii i Australii wulgarne znaczenie ma gest zwycięstwa (litera V), o ile wnętrze dłoni jest skierowane w stronę twarzy gestykulującego. 








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ubezpieczenia - czyli myślenie "na przyszłość"

http://www.get-money.pl/oferta/produkty-finansowe/ubezpieczenia-ubezpieczenie 1. Ubezpieczenie - świadczenie pieniężne zwane odszkodowaniem, wypłacane przez ubezpieczyciela, gdy zaszły zdarzenia opisane w umowie. 2. Rodzaje ubezpieczeń : * osobowe   - od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) - przedmiotem tego ubezpieczenia są trwałe następstwa nieszczęśliwych wypadków i zdarzenia o których była mowa w umowie, np. zawał serca - na życie - wybierając formę ochronną ubezpieczający płacąc składki zapewnia bliskim wypłatę pieniędzy w razie śmierci, natomiast forma ochronno - oszczędnościowa pozwala zabezpieczyć swoją przyszłość (ciągle odkładają pieniądze, a w czasie wypłacenia pieniędzy, mogą je przeznaczyć na dowolne potrzeby)  * majątkowe - posiadanego majątku - zabezpieczamy to, co stanowi dla nas wartość, np. dom, komputer, biżuterię  - od odpowiedzialności cywilnej (OC) - wypłacane są osobom, które doznały szkody w wyniku naszych działań. Kiedy jesteś

Współpraca między pracownikami - czyli o pracy grupowej cz.1

1. Specyfika grupy: Rola - oczekiwania innych wskazujące, jak powinna zachowywać się osoba zajmująca w grupie określoną pozycję. Grupa - osoby pozostające ze sobą w bezpośrednim kontakcie i  podejmujące wspólne działania. Grupa może być formalna (tworzona wraz ze strukturą firmy) lub nieformalna (na zasadzie wzajemnej sympatii). 2. Role grupowe firmy. 3.Wady i zalety pracy indywidualnej i zespołowej: Praca indywidualna - pracownik sam wykonuje powierzone mu zadania, Zespół - są to dwie lub trzy osoby, które współpracują ze sobą, dążąc do zrealizowania wspólnego celu, Efekt synergii - współdziałanie osób w zespole da efekty korzystniejsze niż suma efektów wypracowanych przez indywidualne osoby.    ZASADY PRACY ZESPOŁOWEJ 

Etyczne przedsiębiorstwo - czyli o uczciwości wobec interesariuszy

1. Ważne pojęcia: Etyka biznesu - to oceny, normy, zasady oraz ideały określające właściwe zachowania i działania w prowadzeniu działalności gospodarczej. Interesariusz - osoba, instytucja, organizacja lub grupa społeczna, mająca związek z działalnością przedsiębiorstwa. Kodeks etyczny - dokument opisujący wartości i zachowania, jakie uważa się za właściwe. Outplacement - wsparcie zwolnionych pracowników podczas poszukiwania przez nich nowych możliwości zatrudnienia. 2. Wartości etyczne: uczciwy, sumienny, prawdomówny,  lojalny, sprawiedliwy, przestrzegający prawa. 3. Obszary problemów etycznych dot. przedsiębiorstwa:  4. Etyczne działania wobec interesariuszy: