1.Popyt.
Wielkość popytu - ilość dóbr i usług, którą nabędą konsumenci w określonym czasie i po określonej cenie
Prawo popytu - wraz ze wzrostem ceny, popyt na dany towar maleje, zmniejsza się ilość kupowanego dobra.
Czynniki wpływające na wielkość popytu:
Wielkość podaży - ilość dobra dostarczonego na rynek w określonym czasie i po określonej cenie.
Prawo podaży - wraz ze wzrostem ceny, podaż dóbr i usług rośnie, zwiększa się ilość dóbr na rynku.
Czynniki wpływające na wielkość podaży:
Równowaga rynkowa - to taka sytuacja na rynku, kiedy ilość dóbr dostarczanych na rynek jest równa ilości dóbr nabytych przez konsumentów. Występuje wtedy, gdy cena satysfakcjonuje jedną i drugą stronę - mówimy, że jest to cena równowagi.
Nadwyżka podaży - ilość dóbr na rynku przewyższa zapotrzebowanie na te produkty. Powodem jest zbyt wysoka cena, która nie satysfakcjonuje konsumentów.
Nadwyżka popytu - producenci nie dostarczają na rynek wystarczającej ilości towarów, na które jest zapotrzebowanie. Powodem tego jest niska cena, nie opłaca się produkować danego towaru.
4.Ciekawostki:
Wielkość popytu - ilość dóbr i usług, którą nabędą konsumenci w określonym czasie i po określonej cenie
Prawo popytu - wraz ze wzrostem ceny, popyt na dany towar maleje, zmniejsza się ilość kupowanego dobra.
Czynniki wpływające na wielkość popytu:
- cena - im niższa, tym większy popyt,
- jakość towaru - im lepsza jakość, tym większa chęć kupienia dobra,
- moda i gusta - jeśli coś w danym sezonie jest modne, istnieje prawdopodobieństwo, że ilość sprzedanych par wzrośnie,
- działania marketingowe - reklamy, promocje cenowe powodują, że wśród konsumentów rośnie zapotrzebowanie na określone produkty,
- dochody konsumentów - osoby lepiej sytuowane będą miały tendencję do zakupu większej ilości towarów,
- tradycja i kultura - gdy zbliżają się święta Bożego Narodzenia wzrasta popyt na bombki
- położenie geograficzne - związany z warunkami klimatycznymi - w krajach o gorącym klimacie nie będzie popytu na ciepłe czapki
- ceny innych dóbr - możemy je podzielić na 3 grupy: substytucyjne (zastępcze, zaspokajają tą samą potrzebę konsumenta), konkurencyjne (dobra zamienne, zaspokajające tą samą potrzebę), komplementarne (uzupełniające się, jedno nie funkcjonuje bez drugiego)
- zmiana pór roku - z ciepłej na chłodną,
- wzrost ceny beretów,
- moda na kapelusze,
- reklamy nakrycia głowy, zamieszczane w mediach.
Wielkość podaży - ilość dobra dostarczonego na rynek w określonym czasie i po określonej cenie.
Prawo podaży - wraz ze wzrostem ceny, podaż dóbr i usług rośnie, zwiększa się ilość dóbr na rynku.
Czynniki wpływające na wielkość podaży:
- popyt - podczas upalnego lata wzrośnie popyt na lody i producenci będą produkować większą ich ilość,
- technologie - im lepsze maszyny posiada przedsiębiorstwo, tym więcej i taniej będzie mogło produkować,
- koszty produkcji - im niższe koszty produkcji, tym więcej towaru przedsiębiorstwo może dostarczyć na rynek.
- spadek popytu wywołany porą roku,
- wzrost kosztów produkcji,
- znaczna podwyżka cen surowców,
- usterki linii technologicznych, powodujące konieczność zastąpienia maszyn pracą ludzką.
http://przedsiebiorczoscna100.blogspot.com/2015/05/prawo-popytu-i-prawo-podazy-oraz.html |
Nadwyżka podaży - ilość dóbr na rynku przewyższa zapotrzebowanie na te produkty. Powodem jest zbyt wysoka cena, która nie satysfakcjonuje konsumentów.
Nadwyżka popytu - producenci nie dostarczają na rynek wystarczającej ilości towarów, na które jest zapotrzebowanie. Powodem tego jest niska cena, nie opłaca się produkować danego towaru.
4.Ciekawostki:
- Paradoks Veblena - występuje w przypadku dóbr luksusowych, np.biżuteria, ekskluzywne samochody. Mimo wzrostu ceny popyt rośnie - wysoka cena jest czynnikiem atrakcyjności.Konsument chce zamanifestować fakt, że stać do na ekskluzywny towar.
- Paradoks Giffena - dotyczy zapotrzebowania na 2 rodzaje dóbr zaspokajających tę samą potrzebę - dobra tańsze (chleb, ryż) oraz dobra droższe (wędliny, mięso). W przypadku wzrostu cen wszystkich wspomnianych dóbr członkowie gospodarstw domowych w dużym stopniu zrezygnują z mięsa i wędlin, ale będą nabywać większe ilości ryżu, warzyw. Konsekwencją wzrostu cen będzie wzrost popytu na dobra tańsze.
- efekt owczego pędu - polega na wzroście popytu na dobra, które są kupowane przez innych, mimo wzrostu cen tych produktów.
Komentarze
Prześlij komentarz