Przejdź do głównej zawartości

Równowaga rynkowa - czyli o najlepszym rozwiązaniu

1.Popyt.
Wielkość popytu - ilość dóbr i usług, którą nabędą konsumenci w określonym czasie i po określonej cenie
Prawo popytu - wraz ze wzrostem ceny, popyt na dany towar maleje, zmniejsza się ilość kupowanego dobra.

Czynniki wpływające na wielkość popytu:
  • cena - im niższa, tym większy popyt,
  • jakość towaru - im lepsza jakość, tym większa chęć kupienia dobra,  
  • moda i gusta - jeśli coś w danym sezonie jest modne, istnieje prawdopodobieństwo, że ilość sprzedanych par wzrośnie,
  • działania marketingowe - reklamy, promocje cenowe powodują, że wśród konsumentów rośnie zapotrzebowanie na określone produkty,
  • dochody konsumentów - osoby lepiej sytuowane będą miały tendencję do zakupu większej ilości towarów,
  • tradycja i kultura - gdy zbliżają się święta Bożego Narodzenia wzrasta popyt na bombki
  • położenie geograficzne - związany z warunkami klimatycznymi - w krajach o gorącym klimacie nie będzie popytu na ciepłe czapki
  • ceny innych dóbr - możemy je podzielić na 3 grupy: substytucyjne (zastępcze, zaspokajają tą samą potrzebę konsumenta), konkurencyjne (dobra zamienne, zaspokajające tą samą potrzebę), komplementarne (uzupełniające się, jedno nie funkcjonuje bez drugiego)
Przyczyną tego stanu rzeczy mogą być:
  • zmiana pór roku - z ciepłej na chłodną,
  • wzrost ceny beretów,
  • moda na kapelusze,
  • reklamy nakrycia głowy, zamieszczane w mediach.
2.Podaż. 
Wielkość podaży - ilość dobra dostarczonego na rynek w określonym czasie i po określonej cenie.
Prawo podaży - wraz ze wzrostem ceny, podaż dóbr i usług rośnie, zwiększa się ilość dóbr na rynku.

Czynniki wpływające na wielkość podaży:
  • popyt - podczas upalnego lata wzrośnie popyt na lody i producenci będą produkować większą ich ilość,
  • technologie - im lepsze maszyny posiada przedsiębiorstwo, tym więcej i taniej będzie mogło produkować,
  • koszty produkcji - im niższe koszty produkcji, tym więcej towaru przedsiębiorstwo może dostarczyć na rynek.
 Przyczyną tego stanu rzeczy mogą być:
  • spadek popytu wywołany porą roku,
  • wzrost kosztów produkcji,
  • znaczna podwyżka cen surowców,
  • usterki linii technologicznych, powodujące konieczność zastąpienia maszyn pracą ludzką.
3. Ustalanie ceny.
Podobny obraz
http://przedsiebiorczoscna100.blogspot.com/2015/05/prawo-popytu-i-prawo-podazy-oraz.html  
Równowaga rynkowa - to taka sytuacja na rynku, kiedy ilość dóbr dostarczanych na rynek jest równa ilości dóbr nabytych przez konsumentów. Występuje wtedy, gdy cena satysfakcjonuje jedną i drugą stronę - mówimy, że jest to cena równowagi.

Nadwyżka podaży - ilość dóbr na rynku przewyższa zapotrzebowanie na te produkty. Powodem jest zbyt wysoka cena, która nie satysfakcjonuje konsumentów.

Nadwyżka popytu -  producenci nie dostarczają na rynek wystarczającej ilości towarów, na które jest zapotrzebowanie. Powodem tego jest niska cena, nie opłaca się produkować danego towaru. 

4.Ciekawostki: 
  1. Paradoks Veblena - występuje w przypadku dóbr luksusowych, np.biżuteria, ekskluzywne samochody. Mimo wzrostu ceny popyt rośnie - wysoka cena jest czynnikiem atrakcyjności.Konsument chce zamanifestować fakt, że stać do na ekskluzywny towar.
  2. Paradoks Giffena - dotyczy zapotrzebowania na 2 rodzaje dóbr zaspokajających tę samą potrzebę - dobra tańsze (chleb, ryż) oraz dobra droższe (wędliny, mięso). W przypadku wzrostu cen wszystkich wspomnianych dóbr członkowie gospodarstw domowych w dużym stopniu zrezygnują z mięsa i wędlin, ale będą nabywać większe ilości ryżu, warzyw. Konsekwencją wzrostu cen będzie wzrost popytu na dobra tańsze.
  3. efekt owczego pędu - polega na wzroście popytu na dobra, które są kupowane przez innych, mimo wzrostu cen tych produktów.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ubezpieczenia - czyli myślenie "na przyszłość"

http://www.get-money.pl/oferta/produkty-finansowe/ubezpieczenia-ubezpieczenie 1. Ubezpieczenie - świadczenie pieniężne zwane odszkodowaniem, wypłacane przez ubezpieczyciela, gdy zaszły zdarzenia opisane w umowie. 2. Rodzaje ubezpieczeń : * osobowe   - od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) - przedmiotem tego ubezpieczenia są trwałe następstwa nieszczęśliwych wypadków i zdarzenia o których była mowa w umowie, np. zawał serca - na życie - wybierając formę ochronną ubezpieczający płacąc składki zapewnia bliskim wypłatę pieniędzy w razie śmierci, natomiast forma ochronno - oszczędnościowa pozwala zabezpieczyć swoją przyszłość (ciągle odkładają pieniądze, a w czasie wypłacenia pieniędzy, mogą je przeznaczyć na dowolne potrzeby)  * majątkowe - posiadanego majątku - zabezpieczamy to, co stanowi dla nas wartość, np. dom, komputer, biżuterię  - od odpowiedzialności cywilnej (OC) - wypłacane są osobom, które doznały szkody w wyniku naszych działań. Kiedy jesteś

Współpraca między pracownikami - czyli o pracy grupowej cz.1

1. Specyfika grupy: Rola - oczekiwania innych wskazujące, jak powinna zachowywać się osoba zajmująca w grupie określoną pozycję. Grupa - osoby pozostające ze sobą w bezpośrednim kontakcie i  podejmujące wspólne działania. Grupa może być formalna (tworzona wraz ze strukturą firmy) lub nieformalna (na zasadzie wzajemnej sympatii). 2. Role grupowe firmy. 3.Wady i zalety pracy indywidualnej i zespołowej: Praca indywidualna - pracownik sam wykonuje powierzone mu zadania, Zespół - są to dwie lub trzy osoby, które współpracują ze sobą, dążąc do zrealizowania wspólnego celu, Efekt synergii - współdziałanie osób w zespole da efekty korzystniejsze niż suma efektów wypracowanych przez indywidualne osoby.    ZASADY PRACY ZESPOŁOWEJ 

Etyczne przedsiębiorstwo - czyli o uczciwości wobec interesariuszy

1. Ważne pojęcia: Etyka biznesu - to oceny, normy, zasady oraz ideały określające właściwe zachowania i działania w prowadzeniu działalności gospodarczej. Interesariusz - osoba, instytucja, organizacja lub grupa społeczna, mająca związek z działalnością przedsiębiorstwa. Kodeks etyczny - dokument opisujący wartości i zachowania, jakie uważa się za właściwe. Outplacement - wsparcie zwolnionych pracowników podczas poszukiwania przez nich nowych możliwości zatrudnienia. 2. Wartości etyczne: uczciwy, sumienny, prawdomówny,  lojalny, sprawiedliwy, przestrzegający prawa. 3. Obszary problemów etycznych dot. przedsiębiorstwa:  4. Etyczne działania wobec interesariuszy: