SZTUKA AUTOPREZENTACJI
1.SWOT:
S (ang. strengths) - mocne strony, czyli zalety i atuty
W (ang. weaknesses) - słabości
O (ang. opportunities) - szanse, możliwości korzystnej zmiany
T (ang. threats) - zagrożenia, niebezpieczeństwa związane z niekorzystnymi zmianami
2.Autoprezentacja - tworzenie w oczach innych pożądanego wizerunku samego siebie.
3. Rodzaje autoprezentacji :
- właściwa - taka , w której pokazujemy jacy jesteśmy naprawdę;
- fałszywa - dajemy przekłamany obraz naszej osoby i informującej otoczenie, że jesteśmy kimś innym niż w rzeczywistości;
- wybiórcza - świadomie dokonujemy selekcji zachowań, które uznajemy za pożądane w danej sytuacji i za ich pomocą kreujemy swój wizerunek.
- podczas kontaktów z rówieśnikami,
- podczas egzaminów,
- podczas rozmowy kwalifikacyjnej,
- chęć uzyskania awansu,
- wystąpienia publiczne,
- staranie się o względy sympatii.
CIEKAWOSTKA
Często mamy tendencję do wyrabiania sobie opinii o danej osobie na podstawie cechy, zaobserwowanego szczegółu, wykonanej czynności. To tzw. efekt halo, który może w naszych oczach kreować pozytywny lub negatywny wizerunek innych ludzi. W przypadku , gdy nasza opinia jest pochlebna, mówimy o efekcie Galatei, aureoli, nimbu lub efekcie Pollyanny. Jeśli zaś nasz mózg przypisuje obserwowanemu cechy negatywne, mamy do czynienia z efektem Golema bądź szatańskim efektem halo. Oczywiście efekt halo jest przykładem zaburzeń właściwego postrzegania i formułowania sądów na podstawie mylnych przesłanek. Jednak warto o nim pamiętać, gdy sami chcemy kontrolować sposób, w jaki postrzegają nas inni.
Komentarze
Prześlij komentarz