Przejdź do głównej zawartości

Menedżer w przedsiębiorstwie - czyli o kierownikach słów kilka cz. 2

3. Style kierowania:
Styl kierowania - jest to sposób zachowania się kierownika w stosunku do podwładnych. Uzależniony jest od specyfiki pracy, sytuacji w przedsiębiorstwie oraz osobowości menedżera. Wyróżnić można trzy podstawowe style zachowań: autokratyczne, demokratyczny i liberalny.Podobny obraz

4. Rodzaje decyzji:
Decyzja - nielosowy, świadomy wybór jednego z kilku możliwych wariantów działań.

Menedżer, zarządzając przedsiębiorstwem, musi wykonywać szereg różnorodnych działań. Musi być kompetentny i kreatywny w działaniu, a także powinien cieszyć się zarówno autorytetem formalnym, jak i nieformalnym, opartym na władzy. Kieruje personelem, planuje, kontroluje, ale również decyduje. Do głównych rodzajów podejmowanych decyzji należą: decyzje strategiczne, taktyczne i operacyjne. 

  • decyzje strategiczne - nazywane również bazowymi. Są za nie odpowiedzialni menedżerowie najwyższego szczebla, gdyż dotyczą najważniejszych kwestii związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa: długoterminowych strategii działania, wykorzystywania posiadanych zasobów, kierunków rozwoju czy zmian.
  • decyzje taktyczne - czasami nazywane politycznymi, gdyż dotyczą średniego zasięgu poszczególnych obszarów przedsiębiorstwa. Za ich podejmowanie odpowiadają kierownicy średniego szczebla. Decyzje te mają za zadanie uszczegóławiać decyzje strategiczne, tak by każdy dział firmy pracował spójni, zmierzając do tego samego celu. 
  • decyzje operacyjne - nazywane rutynowymi, są podejmowane na najniższym szczeblu zarządzania. Obejmują realizację standardowych zadań w krótkim okresie czasu, harmonogramów i powtarzalnych sytuacji (np. planowanie urlopu
Bez względu na to, czy jesteśmy menedżerami zarządzającymi dużą firmą, czy podejmujemy prywatnie ważną dla nas decyzję, proces decydowania jest taki sam. W dużym uproszczeniu składa się z trzech etapów: rozpoznania, projektowania, wyboru.




Znalezione obrazy dla zapytania etapy podejmowania decyzji


CIEKAWOSTKA:
W ostatnim czasie intensywny rozwój notują różnego rodzaju portale społecznościowe, tzw. social network, np. Facebook - serwis uruchomiony na początku 2004 r. w Harvadzie. Od chwili powstania odnosi wielkie sukcesy. Jego twórca Mark Zuckerberg ze zwykłego studenta stał się rozpoznawalna postacią świata biznesu. W 2008 r. jako 23-latek znalazł się na liście rankingu miesięcznika "Forbes" w zestawieniu najbogatszych ludzi i tym samym został najmłodszym światowym miliarderem. W 2010 r. został wybrany "człowiekiem roku" według brytyjskiego dziennika "The Times". Obecnie pełni funkcję dyrektora generalnego spółki, lecz w kontaktach z ludźmi nadal pozostał bezpośredni i bezpretensjonalny, mieszka w przeciętnie urządzonym mieszkaniu, zaś do pracy dojeżdża rowerem.











Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ubezpieczenia - czyli myślenie "na przyszłość"

http://www.get-money.pl/oferta/produkty-finansowe/ubezpieczenia-ubezpieczenie 1. Ubezpieczenie - świadczenie pieniężne zwane odszkodowaniem, wypłacane przez ubezpieczyciela, gdy zaszły zdarzenia opisane w umowie. 2. Rodzaje ubezpieczeń : * osobowe   - od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) - przedmiotem tego ubezpieczenia są trwałe następstwa nieszczęśliwych wypadków i zdarzenia o których była mowa w umowie, np. zawał serca - na życie - wybierając formę ochronną ubezpieczający płacąc składki zapewnia bliskim wypłatę pieniędzy w razie śmierci, natomiast forma ochronno - oszczędnościowa pozwala zabezpieczyć swoją przyszłość (ciągle odkładają pieniądze, a w czasie wypłacenia pieniędzy, mogą je przeznaczyć na dowolne potrzeby)  * majątkowe - posiadanego majątku - zabezpieczamy to, co stanowi dla nas wartość, np. dom, komputer, biżuterię  - od odpowiedzialności cywilnej (OC) - wypłacane są osobom, które doznały szkody w wyniku naszych działań. Kiedy jesteś

Współpraca między pracownikami - czyli o pracy grupowej cz.1

1. Specyfika grupy: Rola - oczekiwania innych wskazujące, jak powinna zachowywać się osoba zajmująca w grupie określoną pozycję. Grupa - osoby pozostające ze sobą w bezpośrednim kontakcie i  podejmujące wspólne działania. Grupa może być formalna (tworzona wraz ze strukturą firmy) lub nieformalna (na zasadzie wzajemnej sympatii). 2. Role grupowe firmy. 3.Wady i zalety pracy indywidualnej i zespołowej: Praca indywidualna - pracownik sam wykonuje powierzone mu zadania, Zespół - są to dwie lub trzy osoby, które współpracują ze sobą, dążąc do zrealizowania wspólnego celu, Efekt synergii - współdziałanie osób w zespole da efekty korzystniejsze niż suma efektów wypracowanych przez indywidualne osoby.    ZASADY PRACY ZESPOŁOWEJ 

Etyczne przedsiębiorstwo - czyli o uczciwości wobec interesariuszy

1. Ważne pojęcia: Etyka biznesu - to oceny, normy, zasady oraz ideały określające właściwe zachowania i działania w prowadzeniu działalności gospodarczej. Interesariusz - osoba, instytucja, organizacja lub grupa społeczna, mająca związek z działalnością przedsiębiorstwa. Kodeks etyczny - dokument opisujący wartości i zachowania, jakie uważa się za właściwe. Outplacement - wsparcie zwolnionych pracowników podczas poszukiwania przez nich nowych możliwości zatrudnienia. 2. Wartości etyczne: uczciwy, sumienny, prawdomówny,  lojalny, sprawiedliwy, przestrzegający prawa. 3. Obszary problemów etycznych dot. przedsiębiorstwa:  4. Etyczne działania wobec interesariuszy: