Przejdź do głównej zawartości

Majątek w przedsiębiorstwie - czyli podstawowe dokumenty finansowe cz.1

1. Bilans:
Kiedy rozpoczynasz działalność gospodarczą, zazwyczaj gromadzisz pewne środki finansowe. W rachunkowości nazywane są one kapitałem: własnym, jeśli pochodzą z prywatnych zasobów przedsiębiorczy lub obcym, gdy zaciągasz kredyt, emitujesz obligacje lub korzystasz z odroczonej w czasie płatności. Dzięki kapitałowi możesz np. zakupić maszyny, urządzenia, surowce, wypłacać wynagrodzenia pracownikom. W rachunkowości w celu uporządkowania informacji o finansach i stanie posiadania tworzy się bilans - dokument ukazujący stan i strukturę środków, którymi dysponuje przedsiębiorstwo oraz źródła ich finansowania. Bilans sporządzany jest na określony dzień i nie może w nim zabraknąć:

  • słowa "bilans"
  • daty, na którą jest sporządzany
  • nazwy i adresu siedziby oraz opisu przedmiotu działalności przedsiębiorstwa
  • podpisów wszystkich osób zarządzających spółką 
  • daty i miejsca ukończenia prac nad bilansem
Bilans składa się z dwóch części - aktywów i pasywów wyrażonych wartością pieniężną.

Aktywa - majątek firmy, czyli wszystko to, czym przedsiębiorstwo dysponuje i wykorzystuje do własnego funkcjonowania.
Pasywa - źródła finansowania majątku pokazujące, skąd wzięło środki na zakup aktywów.

Podstawową zasadą dotyczącą bilansu, która przyświeca pracy księgowego, jest zasada równoważenia się aktywów i pasywów:
AKTYWA<=>PASYWA 
AKTYWA - PASYWA <=> 0
2. Aktywa:
W rachunkowości występują dwa określenia czasu - krótkoterminowa (do roku włącznie) i długoterminowe (powyżej roku). Majątek, który firma posiada i którym dysponuje, czyli środki o ściśle określonej, łatwej do obliczenia wartości, można podzielić na:
  • aktywa trwałe
  • aktywa obrotowe



Podobny obraz



3. Pasywa:
Pokazują źródła kapitału, który wykorzystywany jest do finansowania posiadanego przez przedsiębiorstwo majątku, dzieli się je na:
  • kapitał własny 
  • kapitał obcy 

Znalezione obrazy dla zapytania pasywa schemat
















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ubezpieczenia - czyli myślenie "na przyszłość"

http://www.get-money.pl/oferta/produkty-finansowe/ubezpieczenia-ubezpieczenie 1. Ubezpieczenie - świadczenie pieniężne zwane odszkodowaniem, wypłacane przez ubezpieczyciela, gdy zaszły zdarzenia opisane w umowie. 2. Rodzaje ubezpieczeń : * osobowe   - od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) - przedmiotem tego ubezpieczenia są trwałe następstwa nieszczęśliwych wypadków i zdarzenia o których była mowa w umowie, np. zawał serca - na życie - wybierając formę ochronną ubezpieczający płacąc składki zapewnia bliskim wypłatę pieniędzy w razie śmierci, natomiast forma ochronno - oszczędnościowa pozwala zabezpieczyć swoją przyszłość (ciągle odkładają pieniądze, a w czasie wypłacenia pieniędzy, mogą je przeznaczyć na dowolne potrzeby)  * majątkowe - posiadanego majątku - zabezpieczamy to, co stanowi dla nas wartość, np. dom, komputer, biżuterię  - od odpowiedzialności cywilnej (OC) - wypłacane są osobom, które doznały szkody w wyniku naszych działań. Kiedy jesteś

Współpraca między pracownikami - czyli o pracy grupowej cz.1

1. Specyfika grupy: Rola - oczekiwania innych wskazujące, jak powinna zachowywać się osoba zajmująca w grupie określoną pozycję. Grupa - osoby pozostające ze sobą w bezpośrednim kontakcie i  podejmujące wspólne działania. Grupa może być formalna (tworzona wraz ze strukturą firmy) lub nieformalna (na zasadzie wzajemnej sympatii). 2. Role grupowe firmy. 3.Wady i zalety pracy indywidualnej i zespołowej: Praca indywidualna - pracownik sam wykonuje powierzone mu zadania, Zespół - są to dwie lub trzy osoby, które współpracują ze sobą, dążąc do zrealizowania wspólnego celu, Efekt synergii - współdziałanie osób w zespole da efekty korzystniejsze niż suma efektów wypracowanych przez indywidualne osoby.    ZASADY PRACY ZESPOŁOWEJ 

Etyczne przedsiębiorstwo - czyli o uczciwości wobec interesariuszy

1. Ważne pojęcia: Etyka biznesu - to oceny, normy, zasady oraz ideały określające właściwe zachowania i działania w prowadzeniu działalności gospodarczej. Interesariusz - osoba, instytucja, organizacja lub grupa społeczna, mająca związek z działalnością przedsiębiorstwa. Kodeks etyczny - dokument opisujący wartości i zachowania, jakie uważa się za właściwe. Outplacement - wsparcie zwolnionych pracowników podczas poszukiwania przez nich nowych możliwości zatrudnienia. 2. Wartości etyczne: uczciwy, sumienny, prawdomówny,  lojalny, sprawiedliwy, przestrzegający prawa. 3. Obszary problemów etycznych dot. przedsiębiorstwa:  4. Etyczne działania wobec interesariuszy: