1. Bilans:
Kiedy rozpoczynasz działalność gospodarczą, zazwyczaj gromadzisz pewne środki finansowe. W rachunkowości nazywane są one kapitałem: własnym, jeśli pochodzą z prywatnych zasobów przedsiębiorczy lub obcym, gdy zaciągasz kredyt, emitujesz obligacje lub korzystasz z odroczonej w czasie płatności. Dzięki kapitałowi możesz np. zakupić maszyny, urządzenia, surowce, wypłacać wynagrodzenia pracownikom. W rachunkowości w celu uporządkowania informacji o finansach i stanie posiadania tworzy się bilans - dokument ukazujący stan i strukturę środków, którymi dysponuje przedsiębiorstwo oraz źródła ich finansowania. Bilans sporządzany jest na określony dzień i nie może w nim zabraknąć:
Aktywa - majątek firmy, czyli wszystko to, czym przedsiębiorstwo dysponuje i wykorzystuje do własnego funkcjonowania.
Pasywa - źródła finansowania majątku pokazujące, skąd wzięło środki na zakup aktywów.
Podstawową zasadą dotyczącą bilansu, która przyświeca pracy księgowego, jest zasada równoważenia się aktywów i pasywów:
Kiedy rozpoczynasz działalność gospodarczą, zazwyczaj gromadzisz pewne środki finansowe. W rachunkowości nazywane są one kapitałem: własnym, jeśli pochodzą z prywatnych zasobów przedsiębiorczy lub obcym, gdy zaciągasz kredyt, emitujesz obligacje lub korzystasz z odroczonej w czasie płatności. Dzięki kapitałowi możesz np. zakupić maszyny, urządzenia, surowce, wypłacać wynagrodzenia pracownikom. W rachunkowości w celu uporządkowania informacji o finansach i stanie posiadania tworzy się bilans - dokument ukazujący stan i strukturę środków, którymi dysponuje przedsiębiorstwo oraz źródła ich finansowania. Bilans sporządzany jest na określony dzień i nie może w nim zabraknąć:
- słowa "bilans"
- daty, na którą jest sporządzany
- nazwy i adresu siedziby oraz opisu przedmiotu działalności przedsiębiorstwa
- podpisów wszystkich osób zarządzających spółką
- daty i miejsca ukończenia prac nad bilansem
Aktywa - majątek firmy, czyli wszystko to, czym przedsiębiorstwo dysponuje i wykorzystuje do własnego funkcjonowania.
Pasywa - źródła finansowania majątku pokazujące, skąd wzięło środki na zakup aktywów.
Podstawową zasadą dotyczącą bilansu, która przyświeca pracy księgowego, jest zasada równoważenia się aktywów i pasywów:
AKTYWA<=>PASYWA
AKTYWA - PASYWA <=> 0
2. Aktywa:
W rachunkowości występują dwa określenia czasu - krótkoterminowa (do roku włącznie) i długoterminowe (powyżej roku). Majątek, który firma posiada i którym dysponuje, czyli środki o ściśle określonej, łatwej do obliczenia wartości, można podzielić na:
- aktywa trwałe
- aktywa obrotowe
3. Pasywa:
Pokazują źródła kapitału, który wykorzystywany jest do finansowania posiadanego przez przedsiębiorstwo majątku, dzieli się je na:
- kapitał własny
- kapitał obcy
Komentarze
Prześlij komentarz