Przejdź do głównej zawartości

Majątek w przedsiębiorstwie - czyli podstawowe dokumenty finansowe cz.1

1. Bilans:
Kiedy rozpoczynasz działalność gospodarczą, zazwyczaj gromadzisz pewne środki finansowe. W rachunkowości nazywane są one kapitałem: własnym, jeśli pochodzą z prywatnych zasobów przedsiębiorczy lub obcym, gdy zaciągasz kredyt, emitujesz obligacje lub korzystasz z odroczonej w czasie płatności. Dzięki kapitałowi możesz np. zakupić maszyny, urządzenia, surowce, wypłacać wynagrodzenia pracownikom. W rachunkowości w celu uporządkowania informacji o finansach i stanie posiadania tworzy się bilans - dokument ukazujący stan i strukturę środków, którymi dysponuje przedsiębiorstwo oraz źródła ich finansowania. Bilans sporządzany jest na określony dzień i nie może w nim zabraknąć:

  • słowa "bilans"
  • daty, na którą jest sporządzany
  • nazwy i adresu siedziby oraz opisu przedmiotu działalności przedsiębiorstwa
  • podpisów wszystkich osób zarządzających spółką 
  • daty i miejsca ukończenia prac nad bilansem
Bilans składa się z dwóch części - aktywów i pasywów wyrażonych wartością pieniężną.

Aktywa - majątek firmy, czyli wszystko to, czym przedsiębiorstwo dysponuje i wykorzystuje do własnego funkcjonowania.
Pasywa - źródła finansowania majątku pokazujące, skąd wzięło środki na zakup aktywów.

Podstawową zasadą dotyczącą bilansu, która przyświeca pracy księgowego, jest zasada równoważenia się aktywów i pasywów:
AKTYWA<=>PASYWA 
AKTYWA - PASYWA <=> 0
2. Aktywa:
W rachunkowości występują dwa określenia czasu - krótkoterminowa (do roku włącznie) i długoterminowe (powyżej roku). Majątek, który firma posiada i którym dysponuje, czyli środki o ściśle określonej, łatwej do obliczenia wartości, można podzielić na:
  • aktywa trwałe
  • aktywa obrotowe



Podobny obraz



3. Pasywa:
Pokazują źródła kapitału, który wykorzystywany jest do finansowania posiadanego przez przedsiębiorstwo majątku, dzieli się je na:
  • kapitał własny 
  • kapitał obcy 

Znalezione obrazy dla zapytania pasywa schemat
















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ubezpieczenia - czyli myślenie "na przyszłość"

http://www.get-money.pl/oferta/produkty-finansowe/ubezpieczenia-ubezpieczenie 1. Ubezpieczenie - świadczenie pieniężne zwane odszkodowaniem, wypłacane przez ubezpieczyciela, gdy zaszły zdarzenia opisane w umowie. 2. Rodzaje ubezpieczeń : * osobowe   - od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) - przedmiotem tego ubezpieczenia są trwałe następstwa nieszczęśliwych wypadków i zdarzenia o których była mowa w umowie, np. zawał serca - na życie - wybierając formę ochronną ubezpieczający płacąc składki zapewnia bliskim wypłatę pieniędzy w razie śmierci, natomiast forma ochronno - oszczędnościowa pozwala zabezpieczyć swoją przyszłość (ciągle odkładają pieniądze, a w czasie wypłacenia pieniędzy, mogą je przeznaczyć na dowolne potrzeby)  * majątkowe - posiadanego majątku - zabezpieczamy to, co stanowi dla nas wartość, np. dom, komputer, biżuterię  - od odpowiedzialności cywilnej (OC) - wypłacane są osobom, które doznały szkody w wyniku naszych dz...

Mobbing - czyli o terrorze w pracy

1. Pojęcie mobbingu. Mobbing - systematycznie powtarzające się, długotrwałe wrogie zachowanie wobec jednej lub kilku osób, aby zniszczyć ich reputację i odporność psychiczną oraz wykluczyć z zespołu zawodowego lub grupy koleżeńskiej. 2.Fazy mobbingu: 3.Na działania mobbingowe narażone są: osoby, które nie należą do organizacji pracowniczych i nie utrzymują kontaktów towarzyskich ze współpracownikami; młodzi, dobrze wykształceni pracownicy, którzy stanowią konkurencję dla osób o ustalonej pozycji zawodowej; doświadczeni pracownicy, których przełożeni chcą zmusić do dobrowolnego odejścia z pracy; osoby niezaradne lub przeciwnie - przebojowe i silne psychicznie. 4. Przykłady zachowań mobbingowych: 5.Jak się bronić przed mobbingiem? rozmowy o swojej sytuacji ze współpracownikami, przełożonymi, rodziną, przyjaciółmi; dokumentowanie działań mobbingowych - prowadzenie dziennika z zapisami oraz kontaktowanie się z prześladowcą w formie pisemnej, aby posiadać dowody prze...

Moje małe przedsiębiorstwo - czyli od pomysłu do realizacji cz.2

3. Fundusze na działalność: Największym problemem, z którym musi się uporać początkujący przedsiębiorca, jest pozyskanie środków finansowych na rozpoczęcie działalności. Pochłania ona duże kwoty związane np. z kupnem lub wynajęciem lokalu, jego remontem nabyciem wyposażenia działaniami reklamowymi oraz, jeśli to potrzebne, zakupem surowców i materiałów. Przedsiębiorca może skorzystać z następujących form finansowania działalności: sprzedaż majątku osobistego  pożyczka  trzyletnie pożyczki Banku Gospodarstwa Krajowego  pożyczki z Funduszy Rozwoju Przedsiębiorczości  jednorazowa bezzwrotna dotacja z Powiatowego Urzędu Pracy  kredyty bankowej leasing  znalezienie tzw. Anioła Biznesu  emisja akcji i obligacji 4. Formalności związane z założeniem przedsiębiorstwa: Od 1 lipca 2011 r. procedura rejestracji przedsiębiorstwa w formie jednoosobowej działalności gospodarczej obejmuje wypełnienie elektronicznego formularzu CEIDG-1 (Centralnej Ewid...