Przejdź do głównej zawartości

PIT - czyli każdy z nas płaci podatek od dochodów

1. Ważne pojęcia.
Podatnik - osoba na mocy przepisów prawa podlegająca obowiązkowi płacenia podatków;

Płatnik - zakład pracy zobowiązany do obliczania należnych zaliczek na podatek dochodowy;

Przychód - wszystkie środki finansowe, które w ciągu roku kalendarzowego podatnik uzyskał dzięki prowadzonej działalności zarobkowej;

Koszty uzyskania przychodu - wydatki poniesione bezpośrednio w celu osiągnięcia przychodów;

Dochód - różnica między przychodami a kosztami uzyskania przychodu;

Zaliczka na podatek - kwota, którą co miesiąc pracodawca nalicza od uzyskanego przez pracownika dochodu;

Ulga od dochodu - wydatki określone w ordynacji podatkowej, o które możemy pomniejszyć dochód uzyskany w danym roku kalendarzowym.

2. Podatek dochodowy
https://www.e-pity.pl/skala-podatkowa/     
Kiedy podejmujesz pracę, musisz płacić podatek od dochodów osobistych, tzw. PIT (ang. Personal Income Tax). Stajesz się podatnikiem i musisz pamiętać o ostatecznym terminie rozliczenia (30 kwietnia). Większość podatników samodzielnie oblicza wysokość podatku i wypełnia dokument nazywany zeznaniem podatkowym lub potocznie "pitem". To oświadczenie składa się w Urzędzie Skarbowym. Może rozliczyć nas pracodawca (płatnik), w przypadku gdy:
  • wykonywaliśmy pracę jedynie na rzecz danego zakładu pracy,
  • nie zamierzamy korzystać z ulg lub preferencyjnych sposobów opodatkowania,
  • w terminie do 10 stycznia złożymy pracodawcy oświadczenie ( PIT-12). 
 
3.Źródła dochodów wykazywane w deklaracji podatkowej PIT.

4. Zestawienie formularzy PIT.

5.Aby wypełnić zeznanie podatkowe, należy:
  1. Przygotować dokumenty : PIT-11 z zakładów pracy oraz faktury i rachunki do odliczeń.
  2. Wypełnić część deklaracji danymi personalnymi.
  3. Wpisać przychody, koszty uzyskania i dochody.
  4. Od łącznego dochodu odjąć składki na ubezpieczenie społeczne.
  5. Obliczyć podatek zgodnie ze skalą podatkową.
  6. Od obliczonego podatku odjąć składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

6. Przykład obliczenia podatku w roku 2010

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ubezpieczenia - czyli myślenie "na przyszłość"

http://www.get-money.pl/oferta/produkty-finansowe/ubezpieczenia-ubezpieczenie 1. Ubezpieczenie - świadczenie pieniężne zwane odszkodowaniem, wypłacane przez ubezpieczyciela, gdy zaszły zdarzenia opisane w umowie. 2. Rodzaje ubezpieczeń : * osobowe   - od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) - przedmiotem tego ubezpieczenia są trwałe następstwa nieszczęśliwych wypadków i zdarzenia o których była mowa w umowie, np. zawał serca - na życie - wybierając formę ochronną ubezpieczający płacąc składki zapewnia bliskim wypłatę pieniędzy w razie śmierci, natomiast forma ochronno - oszczędnościowa pozwala zabezpieczyć swoją przyszłość (ciągle odkładają pieniądze, a w czasie wypłacenia pieniędzy, mogą je przeznaczyć na dowolne potrzeby)  * majątkowe - posiadanego majątku - zabezpieczamy to, co stanowi dla nas wartość, np. dom, komputer, biżuterię  - od odpowiedzialności cywilnej (OC) - wypłacane są osobom, które doznały szkody w wyniku naszych dz...

Mobbing - czyli o terrorze w pracy

1. Pojęcie mobbingu. Mobbing - systematycznie powtarzające się, długotrwałe wrogie zachowanie wobec jednej lub kilku osób, aby zniszczyć ich reputację i odporność psychiczną oraz wykluczyć z zespołu zawodowego lub grupy koleżeńskiej. 2.Fazy mobbingu: 3.Na działania mobbingowe narażone są: osoby, które nie należą do organizacji pracowniczych i nie utrzymują kontaktów towarzyskich ze współpracownikami; młodzi, dobrze wykształceni pracownicy, którzy stanowią konkurencję dla osób o ustalonej pozycji zawodowej; doświadczeni pracownicy, których przełożeni chcą zmusić do dobrowolnego odejścia z pracy; osoby niezaradne lub przeciwnie - przebojowe i silne psychicznie. 4. Przykłady zachowań mobbingowych: 5.Jak się bronić przed mobbingiem? rozmowy o swojej sytuacji ze współpracownikami, przełożonymi, rodziną, przyjaciółmi; dokumentowanie działań mobbingowych - prowadzenie dziennika z zapisami oraz kontaktowanie się z prześladowcą w formie pisemnej, aby posiadać dowody prze...

Moje małe przedsiębiorstwo - czyli od pomysłu do realizacji cz.2

3. Fundusze na działalność: Największym problemem, z którym musi się uporać początkujący przedsiębiorca, jest pozyskanie środków finansowych na rozpoczęcie działalności. Pochłania ona duże kwoty związane np. z kupnem lub wynajęciem lokalu, jego remontem nabyciem wyposażenia działaniami reklamowymi oraz, jeśli to potrzebne, zakupem surowców i materiałów. Przedsiębiorca może skorzystać z następujących form finansowania działalności: sprzedaż majątku osobistego  pożyczka  trzyletnie pożyczki Banku Gospodarstwa Krajowego  pożyczki z Funduszy Rozwoju Przedsiębiorczości  jednorazowa bezzwrotna dotacja z Powiatowego Urzędu Pracy  kredyty bankowej leasing  znalezienie tzw. Anioła Biznesu  emisja akcji i obligacji 4. Formalności związane z założeniem przedsiębiorstwa: Od 1 lipca 2011 r. procedura rejestracji przedsiębiorstwa w formie jednoosobowej działalności gospodarczej obejmuje wypełnienie elektronicznego formularzu CEIDG-1 (Centralnej Ewid...